Veelgestelde vragen

Bij de consulenten Crisiskaart van het Basisberaad komen veel vragen binnen over de Crisiskaart en Hulpkaart. Hier vind je een overzicht van de veelgestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet bij? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Bekendheid

Is de Crisiskaart bekend?
De Crisiskaart wordt steeds bekender in Rijnmond: we geven dan ook regelmatig voorlichting in Rotterdam – Rijnmond om bekendheid te geven aan de Crisiskaart.

Hoe weet de politie of het ambulancepersoneel dat ik een Crisiskaart heb?
Er wordt met hen samengewerkt om er zorg voor te dragen dat er bij de meldkamer een melding komt zodra de betreffende persoon een Crisiskaart heeft. Zo is het voor de politie en/of ambulance personeel ook makkelijker om zo snel mogelijk de juiste zorg in gang te zetten. Momenteel is er een samenwerkingsverband met Nationale Politie Eenheid regio Rijnmond.

Hoe weet ik, als omstander of hulpverlener, of iemand een crisiskaart heeft?
Een houder van een Crisiskaart (of Hulpkaart) heeft deze vaak bij zich in de portemonnee of hoesje van de mobiel. Een kaarthouder zal de kaart laten zien. Soms hebben kaarthouders een armband waaraan je kan zien dat hij of zij een crisiskaart heeft.

Hoe maak ik duidelijk aan mensen dat ik een Crisiskaart heb?
Zorg dat je de Crisiskaart bij je hebt, bijvoorbeeld in je portemonnee of bij je mobiel. Wanneer je er even niet uitkomt, kan je je kaart laten zien aan omstanders of hulpverleners. Zo weten zij hoe ze moeten reageren en wie ze eventueel moeten bellen.

Geldigheid van een Crisiskaart / Hulpkaart

Hoe lang is de kaart geldig?
De Crisiskaart is geldig zolang je het nodig hebt. Heb je het niet meer nodig? Geef dit aan bij ons, we zetten de kaart stop en sluiten de dossiers. Als je een Crisis- of Hulpkaart hebt, wordt er elk jaar contact met je opgenomen of je kaart nog actueel is. Ook hier kan je aangeven als je een kaart wilt stopzetten..

Kan ik mijn Crisiskaart of Hulpkaart tussendoor veranderen?
Ja, dit is mogelijk. Je kunt ten alle tijde uw kaart laten aanpassen door de crisiskaartconsulent. Ook wordt er elk jaar contact met je opgenomen, en gevraagd of je kaart nog actueel is.

Wat gebeurt er als mijn medicatie verandert?
Op de Crisiskaart wordt vermeld bij welke apotheek uw actuele medicatielijst op te vragen is. Indien er echt grote wijzigingen zijn, dan kunt u altijd uw Crisiskaart laten aanpassen bij één van de consulenten.

Aanmelden voor een Crisiskaart of Hulpkaart

Wanneer kan ik het beste een Crisiskaart opstellen? 
Een Crisiskaart of Hulpkaart stel je op om een eventuele crisis te voorkomen, en te zorgen dat je je wensen kenbaar maakt als je onverhoopt in een crisis komt. Een Crisiskaart stel je op wanneer je niet (meer) in crisis bent. Het maken van een crisisplan kan confronterend zijn, het beste kan je dit doen wanneer je goed in je vel zit. Bij een Hulpkaart sta je niet uitgebreid stil bij een crisis, dit kan je doen als je het kijken naar een (mogelijke) crisis te confronterend vindt.

Kunnen naasten of hulpverleners ook mensen aanmelden voor een Crisiskaart?
In principe neem je zelf contact op met de consulent. Een Crisiskaart en plan is iets persoonlijks, en helpt je om je eigen regie te behouden en te versterken. Aangezien het persoonlijk is, dien je er zelf ook achter te staan. Als het niet mogelijk is om jezelf aan te melden, kan iemand anders je aanmelden. Dit kan echter alleen met jouw toestemming en als je er zelf achter staat. Hier wordt ook altijd naar gevraagd.

Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
Ja, dit is mogelijk. Het kan prettig zijn om een vertrouwd persoon mee te nemen. Wel is het crisisplan een persoonlijk plan en zal er voornamelijk worden gekeken naar wat jij erin wilt hebben.

Alternatieven

Ik ben al in het bezit van een signaleringsplan/WRAP/triadekaart, kan ik dan wel een Crisiskaart opstellen?
Ja, dat is mogelijk. Vaak is het een aanvulling op uw signaleringsplan, WRAP of triadekaart. Binnen Basisberaad kan je een Crisiskaart opstellen, en ook een WRAP (Wellness Recovery Action Program).

Wat is het verschil met een triadekaart?
De Triadekaart is ontwikkeld door Ypsilon omdat in de richtlijn van de behandelaars staat dat de optimale behandeling van schizofrenie uitgaat van samenwerking tussen cliënt, behandelaar en familie (de triade). Het bevat een lijst van taken, welke verdeeld worden binnen de triade. Het verdelen gebeurt aan de hand van een lijst en een driegesprek, waar afspraken worden gemaakt. De triadekaart richt zich meer op behandeling en minder op een crisis, en is bedoeld voor mensen met een psychosegevoeligheid.

Wat is het verschil met een signaleringsplan of crisisplan van de GGZ-instelling?
Het signaleringsplan die binnen de GGZ-instelling wordt gebruikt is een beknopte bespreking van de fases waarin iemand zich kan bevinden naar een crisis toe. Het signaleringsplan wordt vaak wel binnen een instelling opgeslagen en kan uitgeprint thuis worden bewaard, maar is niet voor omstanders inzichtelijk.

Het crisisplan wat binnen de GGZ-instelling wordt gehanteerd is een onderdeel van een behandelplan en werkt hetzelfde als een signaleringsplan. Beiden zijn een goede aanvulling op het Crisiskaart/plan die samen met de consulent wordt opgesteld.

In de Crisiskaart/plan vanuit het Basisberaad wordt ook beschreven hoe een crisis eruit ziet en wat er aan vooraf gaat. Echter gaat de Crisiskaart/plan dieper in om wat er nodig is vanuit je omgeving. Bijvoorbeeld welke wensen je hebt rondom medicatie of opname mogelijkheden. Omdat er uiteindelijk een Crisiskaart wordt opgesteld vanuit het vooraf opgestelde crisisplan, kunnen omstanders sneller reageren. Deze is door het bankpasformaat makkelijk bij je te dragen.

Het signaleringsplan en/of crisisplan die bij de GGZ-instelling is opgemaakt, wordt in het Crisiskaart/plan benoemd.

Contactpersonen

Kan ik alle wenselijke contactpersonen op de kaart en in het plan zetten?
Ja, alle contactpersonen die wenselijk zijn, kun je op je Crisiskaart vermelden. Contactpersonen ondertekenen ook het Crisisplan, zodat ze op de hoogte is wat er tijdens een crisis van hen wordt verwacht.

Kan er ook een behandelaar vermeld worden op de kaart?
Ja, graag zelfs. Een behandelaar ondertekent dan ook het Crisisplan, en zorgt ervoor dat hij of zij medewerking verleent om jouw crisisplan te laten slagen.

Waarom moeten al mijn contactpersonen hun handtekening zetten op mijn crisisplan?
Dit doen we omdat dan iedereen op de hoogte is van zijn of haar taken tijdens een crisis, en op de hoogte is van jouw wensen. Zo waarborgen we dat tijdens een crisis alles zoveel mogelijk gaat volgens jouw wensen, en iedereen je wensen naleeft.

Ik wil een Crisiskaart of Hulpkaart!

Ik wil graag een Crisiskaart,
en woon in de regio Rijnmond: neem contact met ons op! Dit kan telefonisch of per mail, klik hier. Aanmelden kan ook via deze site: klik op de kaart van je keuze en kies voor ‘aanvragen’.

maar ik woon niet in jullie regio: Op de site van de crisiskaart Nederlandstaat overzichtelijk weergegeven welke organisatie er in iedere regio actief is als crisiskaartconsulent. Daarnaast staan ook de contactgegevens van de betreffende consulent beschreven.

Hoe kan ik me het beste voorbereiden op het gesprek met de crisiskaartconsulent?
Je krijgt een gespreksformulier en routebeschrijving toegestuurd. Op dit gespreksformulier staan de meeste onderwerpen beschreven die besproken gaan worden tijdens het gesprek, zodat je jezelf al enigszins kan voorbereiden op het gesprek.

Voorlichting

Ik ben werkzaam bij een zorgorganisatie, kan ik jullie benaderen voor een voorlichting?
Dit is altijd mogelijk! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de crisiskaartconsulenten of met de coördinator van het Crisiskaart project bij Basisberaad:
Tabitha Mudde (06-38 54 61 75 / tabithamudde@basisberaad.nl

العربية简体中文NederlandsEnglishFrançaisDeutschItalianoPortuguêsРусскийEspañol